Miten tarinapelataan?


Olet löytänyt kiinnostavan pelin, johon olet päättänyt liittyä ja luonut hahmon, joka sopii kyseiseen peliin kuin valettu. Jos pelaat foorumilla, olet laittanut seuranhakuilmoituksen ja saanut sovittua toisen pelaajan kanssa, missä hahmot tapaavat ja minkälaisissa merkeissä, tai chatpelaajana liittynyt pelikanavalle muiden linjoilla olevien pelaajien seuraan.

Mutta mitä nyt?

Peliviestit kirjoitetaan hahmon näkökulmasta. Viestissä kerrotaan ja kuvaillaan hahmon toimintaa, liikkeitä ja eleitä, mutta myös ajatuksia ja tunteita, jotka eivät välttämättä tule ilmi hahmon kehonkielen kautta.

Aloitusviesti, joka aloittaa peliketjun, kuvailee tapahtumapaikkaa, kuten millainen ympäristö on ja millainen ilmapiiri tilanteessa vallitsee. Kuvaus kertoo peliin luotavan tunnelman ja tilanteen, jota pelataan. Aloitusviesti ei tarvitse olla pitkä, kunhan se kertoo selkeästi mikä hahmo on kyseessä, missä hahmo on ja mitä se on tekemässä.

Aloitusviestiä seuraavat vastausviestit reagoivat vastapelaajan kirjoittamaan jatkoon. Peliviestien tarkoitus on jatkaa peliä eteenpäin kertoen pelaajan hahmon teoista, jonka jälkeen vuoro siirtyy ja seuraavana vuorossa oleva kertoo oman hahmonsa toiminnasta. Vastailua jatketaan niin kauan, kunnes pelille annettu mahdollinen tavoite täyttyy tai toinen pelaajista kirjoittaa hahmonsa pois tilanteesta.

Peliviestien kirjoittaminen on yksinkertaista, kun pelitilanne vain etenee ja hahmot seisovat paikoillaan keskustelemassa. Toiminnan, erityisesti fyysisen konfliktin hahmojen välillä, pelaaminen tuo haastetta. Tarinapelaamisessa harvemmin hahmoille annetaan fyysisiä tai psyykkisiä ominaisuuksia numeroina, joita olisi helppo vertailla keskenään. Pelaajat voivat sopia keskenään konfliktin lopputuloksen. Jos hahmojen tiedoista ei löydy selkeää vihjettä toisen paremmuudesta (esim. Susi on kokenut soturi ja miekkailija vs. Kettu, joka sai puumiekan ensimmäistä kertaa eilen käsiinsä), lopputulos voidaan aina arpoa. Internetistä löytyy sivuja, joilla voi heittää virtuaalista arpakuutiota tai pelata kivi-paperi-sakset -peliä.

Peliviestin ei tarvitse olla pitkä, sillä viestin tärkein tarkoitus on viedä peliä eteenpäin. Joskus paras vastaus on muutaman lauseen mittainen ja toisinaan hahmon sisäisen myllerryksen läpikäyminen vaatii useamman kappaleen. Viestiä ei tarvitse erityisesti pidentää. Toiminnan täyteiseen viestiin on vaikea vastata, koska vastapelaaja ei pysty reagoimaan kaikkiin viestin tapahtumiin tai pysty kirjoittamaan sopivaa vastausta, joka kertoisi selkeästi, kuinka hänen hahmonsa toimii samaan aikaan. Toimintaa voi pilkkomaan useampaan viestiin. On hyvä muistaa, että viestin pituus tuo myös tunteen ajan kulumisesta: mitä enemmän toimintaa, sen kauemmin aikaa kuluu.

Roolipeleissa on toisistaan eroavia sääntöjä missä muodossa peliviestit tulisi kirjoittaa. Yleensä käytetään verbin kolmatta persoonaa imperfektissä (kettu juoksi) tai ensimmäistä persoonaa preesensissä (minä juoksen). Roolipelien säännöissä on ilmoitettu, missä muodossa peliyhteisö odottaa viestit kirjoitettavan. Kielellisesti peliviestien ei tarvitse miellyttää äidinkielenopettajia. Tärkeintä on, että peliviesti on selkeä ja helposti ymmärrettävä.

Peliviestien lomassa pelaajalta pelaajalle suunnatut suorista viesteistä puhutaan offgame-viesteinä. Viestit merkitään selkeästi erottumaan peliviesteistä. Kaksoiskauttaviivoja (//) käytetään merkitsemään offgameviestejä. Kaksoissulkujen tai -hakasulkujen käytetään myös merkitsemään offgameviestejä. Viestien sisältö koskee yleensä käynnissä olevaa peliä, antaa mahdollisia peliohjeita, vastausehdotuksia tai vain päivitellä hahmon tekoja.

Kirjoittaessa hahmon viestejä osa pelaajista samaistuu hahmoon hyvinkin voimakkaasti. Toisinaan tämä tulee lukiessa vastapelaajan viestiä. Vastapelaajan hahmon ikävä käytös omaa hahmoa kohtaan voi tuntua ikävältä ja jopa hyökkäykseltä pelaajaa kohtaan. Toisinaan taas hahmojen välinen vihamielinen käytös toisiaan kohtaan saattaa tuntua siltä, etteivät pelaajatkaan pidä toisistaan. Ylisamaistuminen hahmoon ja hahmon reaktioihin voi olla haitallista. Pelihahmon mielipiteiden, kokemusten ja tunteiden selkeä erottaminen pelaajan omasta kokemuksesta vapauttaa pelaamaan hahmon kirjoitettua luonnetta.

Roolipelaus on sosiaalista toimintaa ja parhaiten välttää väärinkäsityksiltä kommunikoimisella. Yhteisöpeleissä pelaajat rakentavat yhdessä pelien juonet. Kannattaa tutustua kanssapelaajiin roolipelin keskusteluryhmän kautta ja saavuttaa siten parhain pelikokemus. Itsesi kannalta on hyvä olla aktiivinen uuden pelin alkaessa, jotta kiinnittyminen pelaajaporukkaan onnistuu. Kiinnittyminen onnistuu myöhemminkin, mutta mitä aikaisemmin sen aloittaa, sitä helpompaa se on. Oma aktiivisuus roolipeleissä palkitaan ja on aina parempi mahdollisuus vaikuttaa omien pelien juoniin.
©Roperinki 2019-2022